Decor

“In ‘Hem achterna’ zien we het leven in armoede in de drukke, smalle steegjes van Jeruzalem en het leven met aanzien óp de daken. Het spel speelt zich af op twee niveaus. De verzameling van daken, trappen en steegjes beslaat zo’n 800m2 speelvloer die met elkaar worden verbonden door 41 trappen en 12 ladders. Smalle steegjes en doorkijkjes bepalen de sfeer. Het is uniek dat we zo’n complete, gestapelde stad, zoals die nog altijd voorkomen in Arabische landen en Midden- en Zuid-Amerika in een voorstelling kunnen laten zien.”

Diana van de Vossenberg
cor

Diana van de Vossenberg (Helmond, 1966) volgde de opleiding Architectural Design aan St. Joost in Breda en Scenography aan de Academie voor Beeldende Vorming Tilburg. Sinds haar afstuderen ontwerpt zij decors voor film, tv en theater in binnen- en buitenland. Haar werk is onder meer te zien in films als ‘Doris’ (2018) en ‘De Zevende Hemel’ (2015), en tv-series als ‘la Famiglia’ (2016). Ook maakte zij de decors voor de Venlose Revue in 2005 en 2010.

Cor van Leipsig (Tegelen, 1950) volgde de Kunstacademie Maastricht. In 2000 maakte hij zijn debuut bij de Passiespelen in de rol van Jezus; “Een ervaring om nooit meer te vergeten.” In 2010 en 2015 is hij verantwoordelijk voor het decor. Zijn vertaalslag van de ideeën van Cees Rullens om het oude ommuurde Jeruzalem in De Doolhof na te bouwen, zorgt voor ingrijpende veranderingen in het openluchttheater: de oude vijver wordt gedempt, er worden huizen, een tempel en een marktplein gebouwd en er worden olijfbomen geplant. Het publiek waant zich direct in het oude Jeruzalem… In het nieuwe decor ligt de focus op de stad achter de muur, daar waar het volk leeft en de dramatische gebeurtenissen zich afspelen. Behalve het decor van de Passiespelen ontwerpt Cor in 2015 ook het decor van de Venlose revue.